fredag 6 maj 2011

Litteraturseminarium "Sorting things out"

Hej!
Skönt att bara ha 1 tim och 15 min - lektion idag! Första litteraturseminariet av 3 där vi diskuterar boken "sorting things out". ^^ En riktigt intressant bok i min mening. Älskar när det finns något informellt/undermedvetande tänkande vad gäller vissa saker. Som att vi alla, redan som barn, skolas in i hur man klassificerar saker. Jag känner mig ibland extrem med sådana läggningar XD
Det handlar alltså inte bara om att klassficera upp system som behandlar bibliotekens medier. UTAN ALLTING! Har ni tänkt på hur mycket vi faktiskt sorterar in saker och ting i? Kläderna i garderoben, böckerna i hylla, tallrikar på ett ställe och besticken på ett annat. Pojkar med skägg, tjejer med piercing, bibliotekarie-sterotyper, proffesorer i skolan, flitiga elever, knasiga kompisar, muggar i skåpen. Bara i min "mina dokument mapp" har jag typ 500-700 mappar bara för att jag älskar att dela in saker i underkategorier. Hade jag kunnat och haft möjlighet hade jag säkert ordnat hela min lägenhet i ett komplicerat klassifikationssystem som är mer komplext än nåt annat! (men man har ju ett liv också eller?)!
I vilket fall som helst, är det grymt intressant! (även om inte alla verkade tycka det - men JAG kände att jag kunde förverkliga mina teorier på något sätt - i know, i'm weird!)

Nu känner jag nästan att jag får lust att klassificera min lägenhet! :D Något som även kom upp var att "vad är ett klassifikationssytem" och vi hade en tjej som sa att hon tyckte att det var när det dessutom var märkt med ett signum. Typ "hylla", "lampa", "skrivbord" och så vidare. Hade inte det varit lite awesome? Tänk att sätta en liten post-it över allt och skriva "garderob", "modem", "konkarong" lite överallt i lägenheten? Folk skulle nog ha kul när de hälsade på i alla fall! ^^

/Super-classification-Strawberry!

Inga kommentarer: